Уперше «Експо» пройшло 159 років тому в Лондоні. Щоразу ця
міжнародна виставка відбувається в іншій країні та місті. Свого часу
саме на цій виставці презентували такі інноваційні в ті часи відкриття і
буденні для сучасної людини речі, як друкарську машинку, телефонний
апарат, кетчуп Heinz, газовану воду, гамбургери, кольорове фото,
нейлонові лампи та багато іншого. Саме для «Експо» у Парижі була
збудована понад сто років тому Ейфелева вежа.
Уперше у своїй історії Україна презентувала цього року на відомій
всесвітній виставці у Шанхаї свій власний павільйон. Сьогодні основними
темами «Експо» є не стільки технологічні питання, як раніше, а проблеми
екології та взаємодії людини з природою. Основною ідеєю шанхайської
виставки є шлях людства від стародавнього до сучасного міста.
Bildunterschrift:
Трипільське місто майбутнього
Дотримуючись цієї тематики, українці презентували на виставці
арт-проект, де гармонійно поєдналися елементи міської культури від
Трипілля до сьогодення. Проект українського архітектора Ігора Свистуна
«Пластичне місто ХХI століття» став сенсацією на «Експо-2010» у Шанхаї.
Його ідея гармонії в міській архітектурі, де домінує природа й циклічно
замкнені будівлі, близька китайцям за духом. Нині КНР активно цікавиться
екологічно чистим будуванням міст.
Неабиякий інтерес у відвідувачів українського павільйону викликала
також експозиція українського художника Миколи Журавля. У Шанхаї він
представ проект «Пасіка. Apiary». Митець через форму й естетику вуликів
намагався донести до людей філософію мирного співіснування і
взаємодопомоги. Микола Журавель розповідає, що присвятив свої роботи
всесвітньо відомому пасічнику, українцю Петрові Прокоповичу, який
винайшов рамковий спосіб розведення бджіл.
«Рішення сучасної архітектури у вигляді вуликів пов’язане з тим, що
люди гармонійно живуть у певному просторі, - пояснює митець. - Я над
цією темою працюю вже п'ятнадцять років. Я хочу нести позитив,
екологічне мислення. Тема бджіл і вуликів надзвичайно гуманістична і
світла».
Bildunterschrift:
Українські «інь» та «янь» старші
Починаючи від травня, коли в Шанхаї відкрилося «Експо-2010», в
українському павільйоні й досі постійні черги. За день експозицію
переглядають до 25 тисяч відвідувачів. Китайців насамперед вразили
трипільські знаки, які точно повторюють китайські символи «інь» та
«янь», але на півтора тисячоліття «старші» від китайських позначень,
розповідає директор галереї «A-House», куратор арт-проекту «Пасіка.
Apiary» Наталя Андреєва.
«Ми намагалися враховувати ментальність нації, яка приймає виставку.
Тому організація нашого павільйону базувалася на перехресті базових
знакових систем. Китайці, побачивши трипільські символи були здивовані,
адже вважали їх своїми. Китайські культурологи поки навіть не можуть
усвідомити, що наша культура старша. Для них це відкриття. Тепер
китайські науковці мають намір приїхати до України вивчати ці символи», -
розповідає Андреєва.
На «Експо-2010» в українському павільйоні влаштовувалися також
майстер-класи з ручної вишивки, гончарства, а також кожен охочий міг
долучитися до української культури, зробивши своїми руками на вишитій
карті світу кілька рядків, що символізує великий шовковий шлях, який
колись з’єднував культуру та економіку країн Сходу та Заходу.
Bildunterschrift:
Критики побачили слід екс-президента
Утім, не обійшлося й без критики. Трипілля, кераміка, вишиванки,
бджоли скептики від самого початку розкритикували організаторів у
заангажованості й прихильності до колишнього президента Віктора Ющенка.
Адже рішення про участь України в «Експо-2010» приймалося ще за його
президентства. Однак митці заперечують будь-які прив’язки до української
політики. Кажуть, що реалізовуватися проект почав лише цього року і
саме за президентства чинного президента Віктора Януковича.
«Експо-2010» у Шанхаї триватиме до 31 жовтня. За підрахунками
організаторів, виставку зможуть подивитися понад 100 мільйонів
відвідувачів.
Bildunterschrift:
Автор: Лілія Гришко
Редактор: Христина Ніколайчук
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5923695,00.html